duminică, 26 februarie 2012

OSCARURI 2012, după mintea mea


Cel mai probabil, The Artist ia fața tuturor şi pe destul de bună dreptate. Lucrătura este impecabilă. Faptul că e mut (cu excepția celor câteva insert-uri sonore menite să marcheze schimbarea de epocă) şi alb-negru nu trebuie să descurajeze. Fiind realizat după tipicul vremurilor de mult apuse, nu pare deloc experimental, e uşor urmăribil şi inteligibil. Singura problemă zic că e diferența prea mare față de celelalte filme, care face concurența un pic nedreaptă. Ar merita, mai degrabă, un premiu special. E cam aiurea să zici că e cel mai bun, când, de fapt, e altfel.

Hugo şi War Horse sunt două creații fenomenale care au ghinionul de a fi ieşit odată cu Artist. Poate că e mai bine aşa, că nu ştiu spre care să înclin. Sunt filme în care numiții Scorsese şi Spielberg îşi dau proba măiestriei – da, după ce le-am văzut, cred că de mult clasicizații aveau nevoie de asta. Sunt chestii complet diferite de tot ce au făcut ei până acum, care te trec prin toate stările posibile şi imposibile. Vor putea fi văzute cu plăcere peste zeci de ani, ceea ce nu cred despre Artist.

The Descendants, Midnight in Paris şi The Help sunt filme simpatice, dar cam fără anvergură. Nu pot să pricep de ce se extaziază atâta lume după primul, mai ales anul ăsta, când există alte filme extraordinare. Help e o colecție de intepretări feminine de mare finețe, dar pe un schelet destul de simpluț, tezist. Midnight e pentru Woody Allen ca Hugo şi War Horse pentru Scorsese şi Spielberg, dar de.... proportions gardées. Foarte simpatic, dar nu mai mult.

Extremely Loud & Incredibly Close, Moneyball şi The Tree of Life nu sunt de nebăgat în seamă, dar mi-e mie lene să tastez.

ACTOR IN LEADING ROLE

Zic Jean Dujardin. Omul a fost bun şi gata. Rog a se vedea. Casandră cum sunt, nu pot să nu spun că s-ar putea să fie singura lui şansă. Cu toate ambâțurile hollywoodiene, se prea poate să aibă fix şansa personajului: să supraviețuiască în altă lume, dar ca marginal. Sper să nu fie aşa.

Demian Bichir e un actor bun, dar – ce să-i faci? - un outsider, care mai şi joacă într-un film despre outsideri, şi ăsta cam tezist. Nominalizarea lui Gary Oldman a fost o surpriză foarte plăcută. Sunt subiectiv. Mi-ar plăcea să câstige, dar nu sper. E prea fin pentru America.

Clooney şi Pitt, cu tot respectul, nu prea au avut ce juca.

ACTRESS IN LEADING ROLE

Probabil va fi Meryl Streep. Ea e extraordinară. E un fel de de Niro al femeilor. Mi-ar fi plăcut să aibă rolul mare într-un film mare. N-a fost să fie. Trebuie să îl amintesc şi pe Mr. Thatcher, Jim Broadbent, care e la a doua performanță în materie de suportat femei mari, după Iris.

Glen Close merită şi ea. E la fel de bună şi parcă mai pătrunzătoare, spre deosebire de Meryl care are ceva meteşugăresc în interpretare. Mă bucur pentru oricare din ele, îmi pare rău pentru oricare din ele.

Viola Davis este tare, ca, de altfel, toaate fetele albe şi negre din The Help. Nu sunt însă convins că rolul ei e chiar Leading.

Rooney Mara e perfect în rol, dar rolul e cam fizic. Destul de puțină interpretare. Oricum tipa are mari perspective, aşa că nu e tragedie dacă ediția asta rămâne în tribună.

Michelle Williams este extraordinară ca Marilyn. Cred că face personajul mai interesant decât a fost persoana. Blonda noastră profită de situație pentru un exercițiu de pisiceală în voie. E de Oscar, dar pentru că există Meryl şi Glen, trebuie să mai aştepte şi, probabil, va mai aştepta.

ACTOR IN SUPPORTING ROLE

Nu ştiu ce să zic.

Kenneth Branagh ca Laurence Olivier e memorabil, dar parcă prea British. Jonah Hill e simpatic, dar şi el, parcă prea fizic (un gras timid şi mucalit, fără prea multă interpretare). Nick Nolte face un rol impresionant, după o viața în care nu a prea fost luat în serios. Măcar de asta ar merita. Plummer, zic eu, ar trebui să iasă din discuție, pentru că prea se joacă pe sine. Parcă e o Giocondă bătrână. Premiul ar fi de complezență. Foarte pe sufletul meu, acum şi întotdeauna, e Max von Sydow. Nu cred că va lua, pentru că asta ar trece drept un afront adus lui Plummer. N-ar fi deloc aşa.

ACTRESS IN SUPPORTING ROLE

Şi aici e greu. După mine ar merge Janet McTeer, care joacă alături de Glen Close în travesti. Fetele din The Help merită şi ele, dar mai degrabă împreună. Melissa McCarthy e bună, dar parcă prea uşurică (evident, nu fizic). La Berenice Bejo, interpretarea se rezumă la zâmbet.

Vedem!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu